Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarFrågor om datasäkerhet och datahantering
Varför behöver TelefonID tillgång till mikrofon, kontakter och notifikationer?

Varför behöver TelefonID tillgång till mikrofon, kontakter och notifikationer?

När du laddar ner TelefonID-appen begär vi tillgång till din mikrofon, kontaktbok och notifikationer. Här förklarar vi varför.

L
Skrivet av Ludvig Bartholdsson
Uppdaterad för mer än 2 veckor sedan

Din kontaktbok

TelefonID använder din kontaktbok för att känna igen inkommande samtal. Om numret finns i din kontaktbok kopplas samtalet direkt – direkt genom din teleoperatör, utan inspelning eller någon kontroll från vårat håll.

OBS! Lägg inte in stora företag eller myndigheter, då bedragare kan missbruka deras nummer och kopplas fram direkt.

TelefonID betraktar också de senaste 50–75 nummer du ringt som “kända” – dessa kopplas också fram direkt. Vill du att de ska kontrolleras, rensa samtalshistoriken.

Alla dina kontakter hanteras säkert och privat.

Notifikationer

Vi behöver notisåtkomst för att:

• Visa när det ringer (krävs för inkommande samtal i både iOS och Android)

• Informera om blockerade samtal eller systemfel

Aktivera notiser för att tjänsten ska fungera korrekt.

Mikrofon

Vi behöver tillgång till din mikrofon för att andra parten ska kunna höra dig i ett samtal. Mikrofonen används endast när du är i ett samtal.

Fick du svar på din fråga?